dinsdag 20 mei 2008

Pootje over....

Tja.... vandaag namen de Chinezen hier mij mee naar een lokaal erg bekend en goed restaurant, om eens lekker even een hele Peking eend op te eten. Ja..... nu snap ik ook waarom ze "een hele" zeiden.....




Wij stapten dus binnen bij Beijing DaDong Roast Duck Restaurant.....





Gezellig een privé kamer in, om daar met z'n zevenen te gaan eten.
Uiteraard werd nog even gevraagd of ik dingen niet lustte.... ja, ehm, mosselen, daar ben ik allergisch voor. En daar hebben ze zeker rekening mee gehouden!



Op het menu van vanavond stonden diverse gerechten, lokale lekkernijen en wat traditionele gerechten. Van wat prutjes van jasmijn en lotus bloemen, ehm.... er is toch geen oorlog hier??? Maar nee..... dit was slechts het begin, een hap bloembollen was tot daar aan toe. Maar wat kwam er al vrij snel binnen gewandeld.....



(prijsvraag, wat is dit???)






Juist..... Eend!!



Ehm.... alleen ontbrak er wat. Eigenlijk kwamen alleen de voetjes binnen gelopen, en de rest van de eend lag nog in de keuken, hing vast al in de oven om te garen.

Inderdaad, op het ronde plateau werden uitgerekend voor de gast van de avond een heerlijk stel voeten, zwemvliezen van een eend neergezet. Er werd nog even verteld dat ik er ook het sausje bij moest nemen..... een soort mosterddressing.
Maar tja.... de gast van de avond kreeg steeds als eerste de eer om het gepresenteerde gerecht te proeven en zo ook deze keer......




Opeens heb je dus een paar zwemvliezen van een eend voor je bungelen aan 2 stokjes.....en denk je "Kom op.... dit worden z'n laatste paar rondjes...."





Oef..... da's best goed kauwen zeg. Gelukkig zaten er geen botjes meer in, want het ontbenen van zo'n voetje (ik had eerst een linker, maatje 44, best fors) kost vrij veel tijd en wordt uiterst precies gedaan.




En jawel hoor..... smak smak smak.... dat is heerlijk...... door blijven kauwen en zodra het kan doorslikken..... niet nadenken...... malen met die kaken!

En zo geschiedde het...... mijn eerste stukje eend zat er in.

Het vervelende was dat het plateau in het midden kon draaien.... en jawel..... daar kwamen ze nog een keer voorbij.......... en ik moest mijn beste beentje voort zetten om niet af te haken...... ook de bijbehorende rechter zwemvlies van onze vriend Alfred J. Kwak verdween tussen mijn kaken..... dit keer nog iets meer mosterd, om het kauwen te versoepelen....




En jawel..... een heerlijk paar zwemvliesjes van de heer Kwak waren via mijn mond een weg naar beneden gestart.

Als ik nu wat gespetter van binnen hoor, heb ik vast niet goed gekauwd.

Verder hadden ze het best netjes gedaan. Een zeekomkommer, wat kabeljauw in de zeewier, wat lam, en jawel.........

het was het wachten waard!

Daar was de Beijing Eend.... nee, de Peking Eend, zo heet hij nog steeds.
Het hele proces was mij al uitgelegd, eendje schilderen, kwastje drogen in de wind, niet in de zon, eendje schilderen, kwastje drogen in de wind, niet in de zon, eendje
schilderen, kwastje drogen in de wind, niet in de zon, eendje schilderen, kwastje drogen in de wind, niet in de zon tot er een mooie coating om de eend zat.

De kok van beneden kwam met de eend binnen. En inderdaad...... alles zat er nog aan, tot de snavel aan toe..... hij mistte alleen......... juist, zijn 2 zwemvliesjes...
Verder nog helemaal compleet.

En ik ook uitleggen dat wij in Nederland ook best wel wat hergebruiken of tenminste niet direct weg gooien. Wij trekken ook van wat restjes kip de meeste lekkere soep.

Ok.... daar ging de kok aan de slag, het beestje netjes in de pan hakkend, ehm, nee, van z'n tafel op 2 bordjes hakkend en snijdend.

Tijdens het maken van de filmpjes van deze kunsten had mijn batterij helaas zijn einde bereikt, de rest is dus achtergebleven in de privé kamer en in mijn geheugen.


En uiteraard........

De gast van de avond en diegene die de rekening mochten oppakken..... kregen bijden het lekkerste van de eend....... hals en kop....

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Het heeft mij heel wat kopzorgen bezorgd. Maar uiteindelijk toch ook daar mijn tanden in gezet in ook daar netjes alles van opgegeten. Tot ik even werd gecorrigeerd, dat ik dat hardere stukje toch maar even uit moest spugen, dat was niet te eten, dat was een stukje schedel....

Dank je wel voor de tip! Vond het best.......


En nadat de eend netjes voor ons in plakjes op ons plateau was gezet, mochten we gaan knutselen. De eerste ronde werd voorgedaan door 1 van de 3 dames die wij eigenlijk deze avond tot onze beschikking hadden. Netjes met handschoentje aan werd een mooi stukje origami geleverd van ingevouwen eend in een soort pannenkoek. Doe er wat saus, komkommer en radijs bij en jawel..... smullen. Het was inderdaad goed te pruimen!
Ook kreeg ik een soort sesambolletje gevuld met eendenkebab erbij. Hmmmmm, ook prima te eten!

Daarna nog wat lam gekregen, wel deel.... geen idee, maar zag er tenminste weer eens normaal uit.

En daarna...... als 1 van de 2 desserts...... een heerlijk stukje pudding, gemaakt van.......... het schild van de schildpad.....

Inderdaad, weer iets aparts, maar dit werd ook gebruikt om medicijnen van te maken, van de oliën of zo die in het schild zitten. En naast wat medicijnen maakt men er hier ook pudding van......

Hmmm, heb dan liever een soort paracetamol-puddinkje met een heerlijk hoestsiroopje....

Hier zaten wat harde stukjes in...... het schildje.... arm beestje....als ik dit had geweten, had ik tegen je geroepen om het op een rennen te zetten ;-)


Ik ga maar even mijn mond spoelen nu.....

Michel

Geen opmerkingen: